backmanshusbilsresor.se

Antal besökare: [counter]

Husbilstips

Vilken husbil ska jag välja?

Ja det är en fråga som jag brukar få ibland och det är ju svårt att svara på eftersom man tycker olika saker är viktiga. Men jag tänkte att jag kan ju berätta hur jag tänker i mitt val. Du kommer inte få reda på vilket fabrikat du ska välja utan enbart hur man kan tänka i de olika valen som finns. En husbil kan kosta nästan hur mycket som helst så för att begränsa lite så kan man börja med att sätta en prisnivå som man tycker är bra för att sedan se vad som finns på marknaden.

Bildel

Totalvikt och lastvikt

Totalvikten är av stort intresse och då såklart lastvikten. Tänk på att även passagerare räknas som last. Att välja en bil på en totalvikt av 3500kg ger ofta en ganska låg lastvikt vilket kan bli ett problem. Ska man titta efter ett minimum av lastvikt så kan man klara sig på 500-700kg på två personer men det är snålt. Men det är alltid skönt att ha lite extra lastvikt så slipper man prioritera. Dock tycker jag inte man ska släpa med sig onödiga saker som väger och som man kan klara sig utan.

Totalvikt har ju också med körkortet att göra. En husbil i Sverige är en personbil klass II, det innebär att har man körkort innan 1996 så får man köra oavsett vikt. Har man tagit körkort efter så behöver man komlettera sin behörighet.

Motor och drivlina

Med en större motor behöver man inte pressa så hårt och med en automat blir resan till ett nöje. Jag har haft lättare att få ner bränsleförbrukningen i de husbilar där jag haft större motor, så det vill jag rekommendera.

Framhjulsdrift är vanligast på marknaden men jag föredrar bakhjulsdrift. Det har räddat oss flera gånger både på blöta och mjuka underlag. Men fabrikaten blir färre så lägg inte för stor vikt vid detta.

Jag har haft både lite kortare bilar och längre. Både på enkelaxel och tandemaxel. Din känsla får avgöra tycker jag och plånboken kanske. Vi har idag en enkelaxlad längre bil och jag upplever den som betydligt smidigare än den med tandemaxel som var lika lång.

Chassie

Ett lågbyggt chassie blir stabilt och ligger fint på vägen och i kurvor. Ett högre chassie kan upplevas som svajigt men man åker mjukare. Jag föredrar att åka mjukt och skönt. Men även här så är fabrikaten med lågbyggda chassie fler på marknaden.

Hel- eller halvintegrerad

Här finns lite olika saker att tänka på. Kan ju vara utseendemässigt vilken man tycker ser trevligast ut.

På en halvintegrerad så har man kvar hela originalhytten vilket jag kan tycka är positivt, man får en känsla av att det är en bil.

På en helintegrerad så finns oftast hela instrumentpanelen kvar i sitt originalutförande och man får en större rymligare yta fram i bilen, det är något jag föredrar. Har dock haft en del pyssel med att få den "tyst" det är mycket plast som ska samsas i skarvar och annat under körning. En annan fördel är om det finns en nedfällbar taksäng vilket det inte alltid gör. Vi använder den som barnens "sovrum". Prismässigt så brukar de helintegrerade husbilarna ligga något högre.

Klimatsystem

Vattenburen centralvärme eller/och vattenburen golvvärme

Det vattenburna systemet ger en jämnare och behagligare värme och är att föredra vid vinterbruk. Systemen kan se olika ut i sin uppbyggnad. Det jag tycker är viktigt är att det finns ett hyggligt dubbelgolv. Hela utrymmet i dubbelgolvet värms då upp vilket ger en behaglig och jämn golvtemperatur. Vattenburet system är också helt tyst, ingen fläkt eller annat som låter. Jag är förespråkare av vattenburet system.

Luftburen värme

De luftburna system som finns i de nya bilarna av idag är betydligt bättre än i de äldre. Men jag skulle inte välja detta om jag ska campa på vintern. Om man tänker sig att man campar under vår och sommar samt i Europa så funkar det utmärkt. Det är ett system som oftast sparar lite vikt. Nackdelen är att det blir en ojämnare värme samt att man får lyssna på ljudet från cirkulationsfläkten. Man säkert kan stå ut med men det är bra att känna till.

Elektrisk golvvärme

Kan ibland finnas som ett komplement till det övriga systemet och då oftast i en mindre del av bilen.

Kyla

Inte fel att kunna kyla ner bilen när man åker ut i Europa eller varma sommardagar hemma i Sverige. Finns det en AC med på bilen från fabrik så är det en bonus. Går såklart fint att eftermontera också, tänk på att den påverkar din lastvikt. Takmonterade AC är vanligast. Finns även en variant som monteras i dubbelgolvet eller i ett skåp med luftutblås.

Bodel

Samvarodelen

Det finns en mängd olika planlösningar på marknaden så titta runt och se vilken som är din favorit. Men tänk efter, hur många är ni som ska samsas vid bordet när ni ska äta eller spela kort. Det är även samvarodelen som avgör hur många bältade platser det finns i bilen. Det är inte ovanligt att det finns fler sovplatser än bältade platser. Sittkomforten är olika, vissa sittgrupper är mjuka och sköna och andra lite hårdare. Så man vinner på att provsitta, varför inte provsitta hela familjen. Man ska inte bara sitta mjukt och skönt utan även kunna sitta och åka så det är en kompromiss i vissa fall.

Kök och matlagning

Vi använder utegrillen väldigt mycket och uppskattar då ett utvändigt gasoluttag då vi har gasolgrill. Men lite som jag brukar fundera på i köket är:

  • Hur sitter kylen placerad, är den en bit upp så man slipper krypa ner på golvet
  • Vilken höjd är det till arbetsbänkarna och finns det avställningsytor  
  • Något som kan vara ett plus men inte avgörande, finns det ugn eller micro
  • Hur många brännare finns det på spis
  • Smart förvaring, här finns en uppsjö av detaljer
  • Något som jag inte skulle vilja vara utan är ett utdragbart smalt högskåp

 

Hygienutrymme

Gärna så rymligt som möjligt till att börja med så man inte behöver känna sig instängd. Duschen råder delade meningar kring men på senare år har vi börjat använda duschen mer och mer och då är det såklart viktigt att den är funktionell. Gärna en separat dusch i form av en liten kabin, det tycker jag är bäst. Har man inte tänkt att duscha i bilen så funkar det utmärkt om den är integrerad på toaletten eller kanske behövs den inte alls. Beroende på var sängarna är placerade så kan man ha toalett/dusch över hela bilen bredd i mitten eller längst bak. Gärna en taklucka i hygienutrymmet så man får ut fukten så fort som möjligt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sovdel

Taksäng

Taksäng fram på en helintegrerad husbil är inte ovanligt. Taksäng i mitten på en halvintegrerad finns också hos några fabrikat. Jag tycker att den är bra att ha oavsett om man använder den eller inte. Den kan funka som en extrasäng. Vi var vår till barnen.

 

Fast säng

Här finns lite olika, fransk säng, långbäddar höga eller låga samt på var sin sida eller ihop. Ofta finns sängen längst bak i bilen ibland finns toalett/dusch längst bak. Det är väl en smaksak tänker jag men jag brukar titta på ett par saker när jag väljer:

  • Längden, gärna så nära 2m som möjligt. Det förekommer allt från aldeles för korta sängat till lagom långa. De fabrikat som erbjuder säng på 2m som sängen hemma är lite färre.
  • Bredden. Tycken man det är mysigt att sova tillsammans så föredrar jag långbäddar längst bak som går att bädda ihop. Man får då en riktigt bred säng som är läng nog.

 

 

 

Garaget och lastutrymmen

Storleken på garaget (förvaringen längst bak) varierar en del.

  • Vill man ha toalett/dusch övet hela bilens bredd längst bak då får man ett rätt så litet garage.
  • Har man låga långbäddar blir garaget något större men fortfarande litet.
  • Har man höga långbäddar med toalett/dusch på mitten av bilen så får man störst garage.
  • Men fundera på vad du ska ha i garaget, vill du att cyklarna ska få plats inne i garaget ja då får det ju vara lite större.
  • Eller kanske har du inte så mycket större saker du behöver ha med. Då kanske det räcker med ett mindre garage.

 

Dubbelgolvet är ju också ett bra lastutrymme. Glöm inte att fördela lasten så att du inte får all last bak i garaget bara för att det går. Bilen blir då baktung och understyrd vilket kan vara förödande.

Vår husbil

Vad tycker jag då är viktigt för vår del efter allt detta?

Finns då den perfekta husbilen kan man ju undra, ja det får bli upp till dig att bedöma efter dina behov och önskemål. Men vår bil ser ut på följande sätt:

Bildel

En helintegrerad enkelaxlad bil som är 8,6m lång, ser stor ut men är väldigt smidig att ratta runt. Den är bakhjulsdriven med en större motor och automat. Bilen är byggd på ett högre chassie och det är mjukt och skönt att åka på, (för att vara husbil). Vi har gott om lastvikt.

Vi har ett vattenburet värmesystem i form av centralvärme som värmer upp ett stort dubbelgolv. Dubbelgolvet ger också en bra yta att lasta på. Vi har ett stort och bra garage då vi har höga långbäddar längst bak i bilen. I garaget har vi cyklarna så håller de sig rena och fria från grus.

Bodel

Vi har en taksäng fram då bilen är helintegrerad, den använder vi som barnsäng. Längst bak har vi höga långbäddar som är 2m långa och lika breda som bilen då de går att bädda ihop, mysigt men inte trångt. 

Framför sängarna har vi toalett och duschkabin. Man kan med två skjutdörrar skapa sig ett hygienutrymme lika brett som bilen. Praktiskt tycker vi då vi duschar en del i bilen.

Sedan kommer köket. Ett inte allt för stort kök utan praktiska avställningsytor. Kylen sitter monterad lite högre och ovanför den sitter ugnen som blev en bonus. Vi lagar mycket mat ute på grillen och detta funkar för oss. Något som vi inte vill vara utan är det utdragbara smala högskåpet, det sväljer väldigt mycket livsmedelsförpackningar.